Pijete? Pijeme!

voda-prijem-tekutin-pitny-rezim, kolko-denne-vypitS vodou denne ožívame

Voda je základ života. Bez nej zahynie aj tá najodolnejšia rastlina. Voda stojí za našim krásnym vzhľadom, dobrou kondíciou, vynikajúcimi športovými výkonmi aj dobrou náladou.

Voda je najvhodnejším „dopravným“ prostriedkom látok potrebných pre všetky procesy, ktoré v našom tele prebiehajú. Vytvára tekuté prostredie pre metabolizmus buniek.
Výsledkom chemických reakcií, ktoré sa v tele s výrazným prispením vody odohrávajú, je to, že chodíme, jeme, dýchame, spíme, snívame, čítame, premýšľame.

Funguje však aj ako smetiarske vozidlo: postará sa o to, aby z nášho tela odišli všetky odpadové látky. Jej nedostatok v tele sa môže prejaviť rôzne.
Ak nie sú vodou dobre zásobené kĺby, dochádza vplyvom vysychania tekutiny v kĺbovom mazive k bolestiam, kosti sa o seba trú a vzniká zápal.

Dehydratácia sa prejavuje aj vysušenou, vráskovitou, šupinatou pokožkou. Neustále zvlhčované by mali byť aj pľúcne mechúriky – inak dochádza k častému ochoreniu dýchacích ciest.
Nedostatok tekutín znamená, že sú „zle okysličené“, červené krvinky nemôžu prenášať dostatok kyslíka do všetkých častí tela.
Ani opravné mechanizmy kyseliny deoxyribonukleovej (DNA) sa pri poškodení génov nezaobídu bez dostatočného množstva vody.

Ste dobrý hospodár?
Keď pijeme málo vody, zvyšuje sa krvný tlak a záťaž srdca. Pri strate okolo 10% telesnej vody hrozí cievna mozgová príhoda alebo infarkt myokardu, pri strate viac než 20% telesnej vody sa človek ocitá v ohrození života.
Poriadnu porciu vody potrebuje väzivo a dokonca aj svaly – len tak nám môžu pomôcť udržať sa vzpriamene.

Vplyvom nedostatku tekutín dochádza k vysušovaniu očí. Dokonca ani kosti sa nezaobídu bez vody. Ak telo nedostáva optimálny prísun tekutín, začne si brať vodu práve z kostí. následkom sú krehké kosti a osteoporóza.

Pečeň a obličky bez vody nemôžu správne fungovať. Voda rozpúšťa usadeniny a s tela vyplavuje toxíny (odpadové látky).

  • Vplyvom nedostatku vody dochádza k postupnej otrave organizmu, jedným z jej prejavov je zápach z úst.

Mozog dá o dehydratácii rýchlo vedieť bolesťami hlavy, zmenou nálady, únavou, skľúčenosťou, zábudlivosťou, ťažkosťami so sústredením.

V hrubom čreve sa nestráviteľné zvyšky a odpadové látky riedia vodou, vplyvom jej nedostatku vzniká zápcha. Črevná mikroflóra v hrubom čreve, ktorá je nevyhnutná pre udržanie funkčného imunitného systému, tiež nemôže dobre fungovať bez dostatočného príjmu tekutín.

Večný kolobeh
Voda, ktorú do organizmu dostanete, v ňom, samozrejme neostáva. Dospelý človek každý deň vymočí polovicu toho, čovypil. Ďalších temer 40% vody sa vylúči pľúcami – dýchaním, voda s tela odchádza aj so stolicou.
Voda nám pomáha udržiavať optimálnu telesnú teplotu a prostredníctvom potenia zabraňuje prehriatiu organizmu.

Za sparného dňa alebo pri športe sa preto z povrchu tela vyparia 2 až 3 litre vody. Ak ste žena a prežívate plodné obdobie svojho života, tak vedzte, že vody sa zbavujete aj počas menštruácie.

  • Predstavte si bunku svojho tela ako peknú, šťavnatú, guľatú slivku. A teraz si skúste vizualizovať rovnakú slivku, ktorá pobudla niekoľko hodín v sušičke na ovocie.
    Je v tom, samozrejme, trochu zveličenia, ale keď bunka trpí smädom, podobá sa práve tej sušenej slivke…
  • Nevhodný alebo nedostatočný pitný režim zaťažuje obličky a tráviacu sústavu, mení cukry na tuky, spôsobuje únavu, bolesti hlavy a môževiesť až k strate vedomia.
  • Vodu do tela dostávate nielen v tekutej forme. Pitný režim môžete doplniť aj konzumáciou potravín, ktoré obsahujú veľa vody.
    Vhodné sú napríklad uhorky, hlávkový šalát, papriky, mrkva alebo paradajky, marhule, mandarínky, melóny, zemiaky, jogurty…

Aj vodu piť s mierou!
Počas odpočinku sa každý organizmus regeneruje, zbiera sily pre ďalší deň. A aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, zároveň aj pozvoľna stráca vodu.
Preto prvé, čo by sme mali hneď po prebudení urobiť, nie je naliať do seba hrnček či dva kávy, al eminimálne jeden pohár vody.

Najlepším a najčastejšie odporúčaným je ranným nápojom je pohár vlažnej (nikdy nie ľadovej!) vody so šťavou z čerstvého citróna alebo riedeného pomarančového džúsu.
Ani čaj nie je od veci, pokiaľ je napríklad ovocný. A tak by sme mali pokračovať po celý deň.

Pozor, pokiaľ cítite smäd, niečo nie je v poriadku – mozog hlási, že už je 5 minút po 12-stej a že by bolo dobré rýchlo niečo urobiť s pitným režimom.Dobrým riešením nie je ani vypiť naraz 2 či 3 litre vody.
Pretože väčšina z nás musí po celý život vystačiť s jednými obličkami, mali by sme na ne brať ohľad.

Obličky sú za hodinu schopné spracovať iba zhruba 3dcl vody.

Aké je riešenie? Piť priebežne, malé dávky vody, po celý deň.

Len čo vypijete väčšie množstvo tekutín naraz, obličky ju nestačia spolu s ostatnými odpadovými látkami spracovať a voda odchádza z tela močom nevyužitá – bohužiaľ aj s dôležitými živinami.

Ako poznáte, že ste pili málo?
Jedným z ukazovateľov je moč: takmer bezfarebný a bez výrazného zápachu ukazuje, že pitný režim je dostatočný. Len čo však akoby zhustne, zhutnie, stmavne a vydáva intenzívny zápach, je to znamenie, že organizmus potrebuje poriadne zavlažiť.

Koľko denne vypiť?
Svoju telesnú hmotnosť vynásobte koeficientom 0,035. Vyjde Vám odporúčaná denná dávka tekutín v litroch (príklad: 65kgx0,035=2,275 litra tekutín denne).

Čo piť stále…
Vhodné nápoje sú tie, ktoré nezaťažia organizmus, a ktorých pôvod a zloženie poznáme. Okrem vody nimi zásobujete telo a j dôležitými minerálnymi látkami.

Kvalitné čaje obsahujú polyfenoly, vitamíny skupiny B (B1, B2 a B6), vitamín C a E. Za studena lisované džúsy sú pohotovým zdrojom energie a vitamínov na posilnenie imunity a mliečne nápoje zase dodajú probiotické kultúry dôležité pre správne trávenie.
Vhodná je neperlivá voda, minerálka s nízkym obsahom minerálov (pozor predovšetkým na sodík), slabý nesladený čaj, riedený džús, kyslé mliečne nápoje.

…a čo len občas
Nápoje, ktoré obsahujú oxid uhličitý a množstvo jednoduchých cukrov či umelých sladidiel, zaťažujú obličky a organizmu príliš neprospievajú – majú negatívny vplyv na stav zubov, kostí, odplavujú potrebné vitamíny, minerály a stopové prvky z tela von, pôsobia na zníženie vitality a nahrávajú obezite.

Na horných priečkach rebríčka nevhodných nápojov sú pevne usadené sýtené nápoje, minerálky s vysokou mineralizáciou, sladené limonády a džúsy, sladené a silné čaje, káva a tiež alkohol.

Pokiaľ sa nám doposiaľ nepodarilo Vás presvedčiť, prečo by ste mali svoje bunky zásobiť dostatkom kvalitnej tekutiny, prinášame Vám pár presvedčivých argumentov:

Viete, že…

  • konzumácia sladkých nápojov medzi hlavnými jedlami škodí zubom viac, ako ich pitie pri hlavnom jedle?
  • oxid alebo bublinky obsiahnuté napr. v limonádach môžu dráždiť žalúdočnú sliznicu?
  • za mesiac hladovania môžete stratiť až 7 litorv vody?
  • počas športového výkonu – v závislosti od typu a intenzity aktivity, telesných parametrov a teploty okolitého prostredia – vypotí človek až 1 liter vody za hodinu?

Desatoro dôvodov, prečo piť vodu

  1. Štíhlejšie kontúry
    Ak si dáte pohár vody pred jedlom, zjete toho menej. Ak sa nasýtite smädný, pre Vaše telo je zložitejšie zbavovať sa tuku.
  2. Oživený metabolizmus
    Chcete si udržať ideálnu váhu? Vyskumy ukazujú, že ak si dáte každých 30 až 40 minút jedno až dve deci vody, začnete spaľovať viac kalórií.
  3. Energetik roka
    Patričnej vodnej hladine v tele sa potešia aj vaše svaly – ako by ste do nich napumpovali energetickú substanciu. Svaly tvorí zo 70% voda.
    Pitie dostatočného množstva vody pre telo znamená väčší prísun energie. Rýchlejšie tak nabehnete na program „plný výkon“.
  4. Hladká svieža pleť
    Voda je nepriateľom suchej vráskavej pleti. Robte to ako hollywoodske hviezdy – k ich najobľúbenejším trikom patrí pitie vody bez bubliniek.
  5. Čistá hlava bez bolesti
    Kým sa natiahnete po pilulku, skúste vypiť pohár vody. Najčastejším spúšťačom bolestí hlavy je totiž dehydratácia. AJ tu platí, že čakať na smäd sa nevyplatí.
  6. Prebudený mozog
    Celých 95% mozgu tvorí voda. Jej pravidelný prísun pomáha zvýšeniu mozgovej aktivity a koncentrácie. Mozog je prieberčivý: doprajte mu teda to najlepšie – čistú vodu!
  7. Obryňa imunita
    Pravidelným prísunom tekutín veľkou mierou posilňujete svoju obranyschopnosť. Chrípka, nádcha a ďalšie potiaže sa Vám blúkom vyhnú.
  8. Zdravá sprcha pre črevá
    Voda je skvelým pomocníkom pri procese trávenia. Pomáha vyplaviť množstvo toxínov a odpadových látok, ktoré by inak v črevách zahnívali.
    Je absolútne kľúčová v boji proti zápche. Tu najlepšie funguje pár dúškov vlažnej vody nalačno.
  9. Šťastná vodná víla
    Voda pomáha do mozgu vyplavovať hormóny dobrej nálady a tak sa vďaka nej budete cítiť lepšie!
  10. Zdravé dieťatko
    Oplodnené vajíčko, z ktorého sa všetci rodíme, z 96% tvorí voda. Na to je dobré myslieť aj v čase, keď sa chystáme založiť si rodinu.
    Len zdravé a dobre hydratované zárodočné bunky môžu zaistiť čo najlepšie „vstupné“ podmienky pre počatie.

Článok bol publikovaný v časopise MOJE ZDRAVIE č.6/2013.
Autor Markéta Ostřížková, odborná spolupráca MUDr. Marie Skalská

Niektoré zdroje uvádzajú, že do celkového denného príjmu tekutín (2-3litre) sa počíta iba čistá voda.

(obrázok od coffee-break.sk)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *