Sója, sójové bôby

Sójové bôby sú zdrojom lecitínu 1,7%, ktorý je dôležitý pre činnosť nervového systému, pôsobí na znižovanie cholesterolu v krvi, znižuje riziko pred artériosklerózou a inými závažnými ochoreniami.

Okrem veľkého podielu vlákniny (2,6 – 5,8%), ktorá priaznivo ovplyvňuje činnosť tráviaceho traktu a chráni ho pred nádorovým ochorením, obsahuje sója aj jedinečné rastlinné hormóny tzv. fytoestrogény

Sója je strukovina, ktorá viac ako 2 000 rokov predstavuje spolu s ryžou základnú výživu národov východnej a juhovýchodnej Ázie.
Vyniká predovšetkým jej vysokou výživovou hodnotou, chemickým zložením a priaznivými účinkami.

Sója je zdrojom kvalitných bielkovín (obsahuje 40% bielkovín podobného zloženia ako bielkoviny najkvalitnejšieho mäsa).
Sója tiež obsahuje 20% tukov tvorených hlavne polynenasýtenými mastnými kyselinami.

Medzi nimi sa vyskytuje aj kyselina linolová, esenciálna mastná kyselina, ktorá plní dôležité funkcie v organizme.
Z vitamínov, ktoré sa v sóji nachádzajú je to hlavne vitamín E a vitamíny skupiny B.

V sóji sa nachádzajú minerálne látky ako vápnik, železo, ďalej fosfor, horčík, meď a zinok.

Priaznivé účinky sóje:

  • znižuje cholesterol

  • upravuje trávenie, reguluje a optimalizuje činnosť ciev

  • pomáha predchádzať osteoporóze

  • zlepšuje činnosť pečene

  • chráni pred srdcovo-cievnymi ochoreniami, pomáha znižovať krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi

  • pravidelná konzumácia sóje napomáha znížiť potrebnú dávku inzulínu pri cukrovke

  • fytoestrogény pomáhajú zmierňovať klimakterické ťažkosti žien v súvislosti s menopauzou

Ideálna kombinácia obsahu bielkovín, minerálnych látok a kyselín v sójových bôboch napomáha v prevencii pred civilizačnými ochoreniami.

100g sóje obsahuje: 30.16g sacharidov, 36.49g bielkovín a 9.3g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 1797mg
Fosfor – 704mg
Horčík – 280mg
Mangán – 2.517mg
Sodík – 2mg
Vápnik – 277mg
Zinok – 4.89mg
Železo – 15.7mg
Vitamíny:
Vitamín B1 – 0.874mg
Vitamín B2 – 0.67mg
Vitamín B3 – 1.623mg
Vitamín B5 – 0.793mg
Vitamín B6 – 0.377mg
Vitamín B9 – 375mg
Vitamín Bp – 115.9mg
Vitamín C – 6mg
Vitamín E – 0.9mg
Vitamín K – 47µg

Sója obsahuje
– 36-40% bielkovín podobného zloženia ako bielkoviny najkvalitnejšieho mäsa. Obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny.
– 20% tukov tvorených hlavne polynenasýtenými mastnými kyselinami. Medzi nimi sa vyskytuje aj kyselina linolová, esenciálna mastná kyselina, ktorá plní dôležité funkcie v organizme.
– lecitín 1.7% dôležitý pre činnosť nervového systému, pôsobí na znižovanie cholesterolu v krvi, znižuje riziko pred artériosklerózou a inými závažnými ochoreniami.
– veľa nerastných látok – dvakrát viac vápnika než v mlieku dvakrát viac železa než v hovädzej pečeni a šesťkrát viac než v špenáte, K, P, Mg.
– veľký podiel vlákniny (2.5 – 5.8%), ktorá priaznivo ovplyvňuje činnosť tráviaceho traktu a chráni ho pred nádorovým ochorením.

Zo sóje sa vyrábajú rôzne produkty ako:

sójové mlieko – pripravuje sa zo sójových bôbov namáčaných vo vode, zomletých, upravených a prefiltrovaných
tofu – sójový syr – pripravuje sa pridaním zrážadla do sójového mlieka. Potom sa niekoľko dní lisuje, až získa polotuhú konzistenciu
sójové mäso – obsahuje iba sójové bôby alebo môže byť kombinované s múkou. Na trhu existujú rôzne druhy: sójové kocky, granuly, plátky, drť, filé, hamburgery, párky,…
sójová múka – získava sa zomletím sójových bôbov
sójová omáčka – fermentované sójové bôby, voda a morská soľ
sójový olej – olej s vysoko kvalitnou a neutrálnou chuťou, ktorý obsahuje až 61% polynenasýtených mastných kyselín

Sojový syr tofu je jedným z výrobkov zo sóje.
Pri jeho výrobe sa namočené semená pomelú, zvaria a šupkové a vláknité látky scedia.

Toto sójové mlieko sa so soľou alebo kyselinou nechá zraziť.
Vzniknutý bielkovinový koláč sa vylisuje a nareže na bloky. Chladí a uskladňuje sa vo vode.

Vysoká hladina kyseliny fytinovej (phytic acid) v sóji znižuje asimiláciu vápnika, horčíka, medi, železa a zinku.

Túto kyselinu v sóji nie je možné neutralizovať bežným spracovaním ako je močenie, alebo dlhé a pomalé varenie.
Táto potom spôsobuje poruchy vývoja detí.

Inhibítory enzýmu tripsín v sóji reagujú s trávením bielkovín a spôsobujú poruchy pankreasu.
Zvieratám počas testov inhibítory trypsínu zo sóje spôsobovali spomalený rast.

Sójové fytoestrogény narušujú endokrinné funkcie a spôsobujú neplodnosť a rakovinu prsníka u dospelých žien.
Sú tiež antityroidným (napádajú štítnu žľazu) činiteľom, spôsobujú hypotyroidizmus a rakovinu štítnej žľazy.

Chutný recept pre Vás – Falošná držková polievka so sójou

Potrebujeme:
– 2 cibule
– rastlinný olej
– 1 balík sójových plátkov
– sójová omáčka
– mletá červená paprika
– 4 PL ovsených vločiek
– soľ
– mleté čierne korenie
– 3 strúčiky cesnaku
– majoránka

Cibuľu pokrájame nadrobno a udusíme vo vode.
Pridáme suché (nenamočené) sójové plátky, ktoré pokvapkáme sójovou omáčkou a necháme ich chvíľu nasiaknuť.

Osmažíme, podlejeme trochou vody a dusíme 20 minút.
Potom odstavíme, necháme vychladnúť a pokrájame na malé kúsky, pásiky a odložíme (použijeme ich ďalej ako držky).

Druhú cibuľu speníme na oleji, pridáme mletú červenú papriku, pripravené sójové držky a podlejeme vodou.
Dusíme do polomäkka.

Potom doplníme vodou (alebo bujónom z kocky) a vsypeme ovsené vločky.
Dovaríme do mäkka.

Hotovú polievku podľa chuti osolíme a okoreníme mletým čiernym korením a dochutíme rozotreným cesnakom a majoránkou.
Môžeme zahustiť zemiakovým škrobom rozmiešaným vo vode.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *