Raw food – surová strava

surova-strava-raw-foodŽiadne mäso, mlieko, syry, vajcia a nič, na čo pri spracovaní pôsobila teplota vyššia kao 42 oC.
Zato veľa čerstvej zeleniny a ovocia, orechov, olejnatých semien, klíčkov a byliniek.
Filozofia stravovania a žviotného štýlu „raw“ oslavuje všetko „surové“ alebo ešte lepšie „živé“.

Určite vás nenabadáme k rulete s mikróbmi v tepelne neošetrenom mlieku a vjaciach alebo k napodobňovaniu predkov – zberačov neznalých ohňa a lahodnosti mäsovej pečienky.

Hlavne deti vo vývine a tehotné ženy (ale aj seniori, dievčatá a ženy bojujúce s mentálnou anorexiou, chorí a oslabení ľudia, ťažko fyzicky pracujúci a športovci) potrebujú bielkoviny a vitamíny zo živočíšnych zdrojov.

Navyše, hladným potomkom budete ťažko vysvetľovať, že im zdravú „raw“ pizzu alebo cuketové špagety naservírujete o pár hodín, až sa usuší cesto a „rezance“ skrehnú v marináde.

Má výhody…
Pre zaradenie „živých“ jedál do pestrého menu, zodpovedajúceho zásadám racionálnej výživy, hovorí hneď niekoľko argumentov.

V prvom rade je tu odporúčanie odborníkov na výživu, denne konzumovať až 0,5 kg čerstvého ovocia alebo šetrne upravenej zeleniny.
Kvôli obsahu vitamínov, vlákniny a prevencii civilizačných ochorení, vrátane diabetu, rakoviny tráviaceho ústrojenstva a obezity… čo iste viete.

Orechy a olejnaté semená obsahujú okrem pestrého spektra minerálov a vitamínov aj tuky s nenasýtenými mastnými kyselinami, ktoré odburávajú z ciev škodlivý cholesterol udržujú ich tak zdravé.
Klíčky strukovín, obilnín a orechov sú bohaté na vitamíny a antioxidanty, mineraály a stopové prvky, sú v nich aj bielkoviny, zdravé tuky a vláknina.

Aj čerstvé bylinky patria z nutričného hľadiska k tomu najlepšiemu, čo nám príroda ponúka a na čo, bihužiaľ, často zabúdame.

A je faktom potvrdeným vedeckými štúdiami, že vysoká teplota pri varení, pečení, dusení, vyprážaní a pod. v potravinách (hlavne zelenine) zlikviduje až 90% kyseliny listovej (B9) a kyseliny askorbovej (vitamín C).

Teploty nad 40 oC veľmi prekážajú aj vitamínu A, vitamínu B6 (pyridoxín) a B12 (kobalamín). A, samozrejme, aj enzýmom, ktoré v tele pomáhajú napríklad tráveniu, lebo ide o látky bielkovinovej povahy.

Už teploty vyššie ako 45 oC menia ich štruktúru a tým znižujú alebo blokujú ich účinnosť, pri 60 oC je potom väčšina enzýmov úplne zničená – denaturovaná.

…aj nevýhody
Naproti tomu karotenoidy (žlté a oranžové prírodné farbivá, napríklad lykopén a betakarotén), z ktorých sa v tele syntetizuje vitamín A a ktoré plnia rolu antioxidantov s potenciálom zabrániť mutáciám buniek a tým vzniku zhubného bujnenia, sa z rastlinných pletív lepšie uvoľňujú práve pri tepelnej úprave.

K nevýhodám „raw“ stravy patrí, ako sme už naznačili, aj nedostatočných obsah dôležitých nutrientov – bielkovín, vápnika a vitamínu B12 – alebo ich problematické využitie v organizme.
Zástancovia celostnej medicíny pripomínajú ochladzujúce pôsobenie „surových“ potravín, čo nie je vždy a pre každého človeka žiadúce.

Bolo by fér povedať, že vitamíny v potravinách sa ničia nielen vplyvom vysokých teplôt pri spracovaní, ale aj inými mechanizmami, napríklad stykom s kovmi pri krájaní, strúhaní, škrabaní a pod. alebo dlhým vystavením pôsobeniu tepla a vzdušného kyslíka (oxidácia).

Čím väčšia plocha – napríklad nadrobno nakrájanej potraviny, tým viac vitamínov sa oxidáciou znehodnotí. A w „raw“ kuchyni sa celkovo dosť mixuje, drví, krája a strúha a potom dlhé hodiny na slnku suší…

Nechajme však bokom zmes argumentov „za“ a „proti“ a doprajme sluchu chuťovým bunkám. Nehovoria náhodou, že konzerv, párkov a knedlí už bolo dosť a že by to chcelo, aspoň občas, nejakú zmenu?

Článok bol publikovaný v časopise MOJE ZDRAVIE č.6/2013.
Autor Dita Váchová

raw-food-surova-strava-pyramida

(obrázok od yesrawfood.com)
(obrázok o
d bodybyfadi.com)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *